هر آنچه که باید درباره جراحی بینی باز و بسته بدانید

اگرچه راینوپلاستی یا جراحی بینی یک عمل زیبایی است، اما گاهی با هدف رفع انسداد بینی به‌منظور بهبود وضعیت تنفس بیمار انجام می‌شود. جالب است بدانید که در حال حاضر دو نوع تکنیک جراحی بینی با عنوان جراحی بینی باز و بسته وجود دارد.

در روش جراحی بینی باز (Open Rhinoplasty)، جراح از بخش بیرونی بینی با ایجاد برش کوچکی روی کلوملا (ستون گوشتی بین سوراخ‌های بینی) آغاز می‌کند. درحالی‌که در روش جراحی بینی بسته (Closed Rhinoplasty)، فقط از طریق سوراخ‌های بینی برش‌هایی در داخل بینی ایجاد می‌شود.

بنابراین، برای رسیدن به یک ظاهر زیبا نیاز به تلفیقی از هنر و علم جراح است. مطمئنا یک جراح پلاستیک و زیبایی متبحر در مورد نحوه شکل‌دهی استخوان و غضروف بینی بهترین تصمیم را می‌گیرد. در مورد اینکه کدام روش جراحی بینی برای شما مناسب‌تر است، بهتر است با جراح خود مشورت کنید.

دلایل رایج انجام جراحی بینی باز و بسته

معمولا بسیاری از افراد یا از ظاهر بینی خود راضی نیستند یا به‌دنبال اصلاح وضعیت بینی خود در اثر بروز آسیب‌های ورزشی یا تصادفات رانندگی هستند. احتمالا در این شرایط:
⦁ اندازه بینی یا خیلی بزرگ یا خیلی کوچک است و با سایز صورت متناسب نیست.
⦁ روی پل بینی یک برجستگی مشاهده می‌شود.
⦁ نوک بینی سایز بزرگی دارد یا دچار افتادگی شده است.
⦁ سوراخ‌های بینی خیلی باز یا خیلی بسته هستند.
⦁ فرم بینی کج یا نامتقارن است.
خوشبختانه با وجود یک یا چند مورد از مشکلات ذکر شده، جراحی بینی امکان بازسازی ظاهر بینی به بهترین نحو ممکن را دارد.

تفاوت میان عمل بینی باز و بسته

پیش از هرگونه اقدامی، مهم است که از تفاوت میان جراحی بینی باز و بسته آگاه باشید. اصولا جراح برای دسترسی به استخوان یا غضروف بینی به‌منظور اصلاح شکل آن‌ها، دو مسیر پیش روی خود دارد.

در روش جراحی بینی بسته، دو برش در داخل بینی ایجاد می‌شود. در واقع از طریق این برش‌ها است که همه تغییرات اعمال می‌شوند. به‌همین‌دلیل، معمولا از این روش کم‌تهاجمی برای اصلاحات و تغییر شکل جزئی مانند بهبود ظاهر نوک بینی استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که برش‌ها در داخل بینی ایجاد می‌شوند، هیچ جای زخم قابل مشاهده‌ای وجود نخواهد داشت و زمان بهبودی کاهش می‌یابد.

اصولا در مواردی که نیاز به دسترسی آسان‎تر به محل جراحی و افزایش دید ناحیه تحت درمان است، انجام جراحی بینی باز توصیه می‌شود. در روش جراحی بینی باز نیز از دو برش استفاده می‌شود. اما دو برش خارجی کوچک روی ناحیه ستون گوشتی بین سوراخ‌های بینی که در نهایت از طریق یک برش اضافی (برش ترانس کلوملا) به هم متصل می‌شوند. اعمال برش ترانس کلوملا کمک می‌کند تا پوست بینی به‌راحتی باز شده و به سمت خارج کشیده شود. به‌همین‌دلیل، اغلب از این روش برای اصلاح همزمان چندین مشکل زیبایی و پزشکی بینی استفاده می‌شود.

مزایای انجام جراحی بینی باز

باز کردن کامل ساختار پوششی بینی به جراح این امکان را می‌دهد که آناتومی داخلی بینی را به‌خوبی مشاهده، اندازه‌گیری و آنالیز کند. به سه دلیل زیر، جراحی بینی باز انتخاب بهتری است:

⦁ به جراح این توانایی را می‌دهد که هرگونه عدم تقارن یا ناهنجاری را که در معاینه خارجی مشخص نشده است، مشاهده کند. اگر یک جراح متعهد باشد، پس از بلند کردن پوست بینی زمان زیادی را صرف بررسی و درک آناتومی بینی هر فرد خواهد کرد.
⦁ جراحی بینی باز به جراح این امکان را می‌دهد که بسیار دقیق‌تر عمل کند. با توجه به اینکه بینی یکی از اعضای برجسته صورت است و ساختار ظریفی دارد، هر چه در جراحی بینی دقت بیشتری شود بهتر است.
⦁ گاهی در طی جراحی بینی نیاز به اعمال تکنیک‌های پیشرفته‌ای مانند پیوند غضروف است. مطمئنا فقط با جراحی بینی باز امکان انجام آن به‌منظور حمایت از ساختار آسیب‌دیده بینی است.

معایب انجام جراحی بینی باز

از معایب این روش عالی می‌توان به دو مورد زیر اشاره کرد:
⦁ به‌دلیل اعمال برش ترانس کلوملا، جراحی بینی باز باعث ایجاد اسکار خارجی روی بخش پایینی بینی می‌شود. البته بهتر است بدانید که اسکار یا جای زخم در اکثر موارد به‌خوبی بهبود می‌یابد و عملاً ظاهر آن نامرئی می‌شود.
⦁ معمولا عوارض جانبی و میزان تورم ایجاد شده بعد از عمل، بیشتر از جراحی بینی بسته است. البته این مسئله نیز بعد از گذشت چند هفته برطرف می‌شود.

مزایای انجام جراحی بینی بسته

اگرچه در مقایسه میان جراحی بینی باز و بسته اغلب پزشکان جراحی بینی باز را ترجیح می‌دهند، اما نمی‌توان مزایای جراحی بینی بسته را نادیده گرفت. به‌خصوص در شرایطی که نیاز به اصلاح یا تغییر شکل جزئی بینی است. بدین شکل:
⦁ دیگر نگرانی از بابت باقی ماندن و قابل مشاهده بودن جای زخم وجود نخواهد داشت. زیرا برش‌ها داخلی هستند.
⦁ خطر بروز عوارض جانبی مانند تورم و عفونت کاهش می‌یابد و به‌همین‌دلیل، طول مدت دوره نقاهت کمتر می‌شود.

معایب انجام جراحی بینی بسته

اگرچه جراحی بینی بسته انتخاب خوبی برای تغییرات جزئی بینی است اما تجربه نشان داده است که اغلب بیماران به‌دنبال اصلاح اساسی ظاهر و ساختار بینی خود هستند. بنابراین، در شرایط فعلی کارایی زیادی ندارد.

از طرفی پزشکان معتقد هستند که تغییرات زیبایی جراحی بینی بسته، ماندگاری زیادی ندارند و ممکن است در دوران میان‌سالی یا پیری اثرات مفید خود را از دست بدهند. چراکه جراح در طی جراحی بینی بسته، دسترسی زیادی برای تغییر شکل دقیق استخوان و غضروف ندارد.

توصیه می‌کنیم با توجه به معایب و مزایای ذکر شده در مورد جراحی بینی باز و بسته، پس از مشاوره با جراح پلاستیک و زیبایی بهترین رویکرد را انتخاب کنید. فراموش نکنید که فاکتور اصلی تصمیم‌گیری برای انجام جراحی بینی باز و بسته، این مسئله است که چه ساختاری باید به طور خاص در بینی تغییر کند!

مدت زمان بهبودی بعد از انجام عمل جراحی باز و بسته

صرف نظر از نوع عمل بینی، هفته اول اغلب شامل تورم، کبودی و احساس گرفتگی بینی است. گاهی ورم بینی تا چندین هفته ادامه پیدا می‌کند. معمولا برخی از بیماران نسبت به سایرین کبودی و تورم بیشتری دارند. زیرا این مسئله به عوامل مختلفی مانند شدت و نوع جراحی بینی، ژنتیک و سبک زندگی فرد بستگی دارد. مطمئنا توجه به نکاتی مانند خوردن غذای مغذی و کم سدیم، عدم اعمال فشار روی بینی و خوابیدن به‌ شکلی مناسب، تاثیر زیادی در کاهش تورم و بهبودی آسان‌تر دارد.

سخن آخر

با توجه به اینکه جراحی بینی باز و بسته رویکرد و مکانیسم عمل متفاوتی دارند، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که بهترین انتخاب برای شما چیست؟ احتمالا با وجود عوارض جانبی اندک جراحی بینی بسته، خودتان تمایل بیشتری به انجام آن دارید. اما باید بدانید که تصمیم گیرنده اصلی پزشک جراح است که طبق علم و تجربه خود بهترین پیشنهاد را به شما می‌دهد.

بنابراین اولویت اصلی شما برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، نباید تاکید بر انجام یک نوع جراحی بینی خاص باشد. بلکه در اصل باید روی میزان مهارت و تجربه جراحی است که انتخاب می‌کنید، دقت ویژه‌ای داشته باشید!

The last comment and 478 other comment(s) need to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *