چسب زدن بینی بعد از عمل بینی

در بسیاری از موارد، پس از عمل زیبایی بینی یا راینوپلاستی به بیماران توصیه می‌شود که از نوار چسب مخصوص استفاده کنند تا پوست بینی به‌خوبی منبسط شود و به استخوان یا غضروف زیرین بهتر بچسبد. این مسئله در مورد کسانی‌که پوستشان خیلی ضخیم یا خیلی لطیف است، اهمیت بیشتری دارد. زیرا ممکن است کمی بیشتر از سایرین طول بکشد تا فرم بینی آن‌ها شکل نهایی خود را بگیرد.

علاوه بر این، پوست آن‌ها بیشتر مستعد تشکیل زخم بین غضروف، استخوان و پوست است. مطمئنا اگر قبل از انقباض کامل پوست از چسب بینی استفاده شود، از جمع‌شدگی بیشتر زخم و تشدید التهاب جلوگیری می‌شود. به‌همین‌دلیل، جراح در دوران بهبودی بعد از جراحی روی آموزش چسب زدن بینی تاکید زیادی دارد. در ادامه این مطلب به شرح کامل و آموزش دقیق این کار خواهیم پرداخت.

دلیل چسب زدن بینی بعد از جراحی زیبایی بینی

معمولا پزشک یا جراح قبل از آموزش چسب زدن بینی تاکید می‌کند که انجام این کار فوائد زیادی برای شما دارد و باید به‌صورت روتین برای حداقل 2 تا 3 هفته پس از جراحی بینی انجام شود. از دلایل رایج آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش التهاب بینی. معمولا بافت زخم ایجاد شده باعث ایجاد التهاب و برآمدگی‌هایی روی بینی می‌شود که نتیجه نهایی جراحی و ظاهر بینی را ناخوشایند می‌کند. استفاده از چسب بینی احتمال وقوع این اتفاقات ناخوشایند را به حداقل می‌رساند. اصولا هرچه پوست بیمار ضخیم‌تر باشد، احتمال بروز تورم بعد از جراحی و نیاز به چسب زدن بیشتر می‌شود.
  • فرم بهتر بینی. چسب زدن بینی می‌تواند به پوست متورم آن کمک کند تا به سرعت به استخوان زیرین متصل شود. اخیرا یک مطالعه نیز نشان داد که چسب زدن بینی بعد از عمل راینوپلاستی می‌تواند به‌عنوان یک عامل روانی برای شما عمل کند تا به‌تدریج با ظاهر جدید خود سازگار شوید. علاوه بر این، به دیگران نیز هشدار می‌دهد که بینی شما آسیب‌پذیر است و آن‌ها باید با ظرافت بیشتری با شما رفتار کنند.

بسیاری از پزشکان در حین آموزش چسب زدن بینی توصیه می‌کنند که بهتر است ماه‌ها (حداقل 1 تا 3 ماه) این کار انجام شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. قابل ذکر است که معمولا با توجه به نوع روش جراحی بینی، جنس پوست بیماران و سابقه پزشکی آن‌ها، نحوه چسب زدن بینی متفاوت خواهد بود. به‌همین‌دلیل، بهتر است از جراح خود بخواهید که با در نظر گرفتن همه این جوانب، آموزش چسب زدن بینی را به شما ارائه دهد.

بعد از برداشتن آتل بینی، جراح در حین آموزش چسب زدن بینی شروع به بستن بینی با نوار چسب می‌کند و از شما می‌خواهد که دوش نگیرید و حداقل برای 4 تا 5 روز به آن دست نزنید.

تا یک ماه اول بعد از جراحی، چسب زدن بینی در طول روز و شب ضروری است؛ به‌خصوص قبل از رفتن به رختخواب، زیرا میزان التهاب بدن در طول شب بیشتر است و این کار می‌تواند از مواجهه شما با یک بینی متورم بعد از بیدار شدن از خواب جلوگیری کند.

البته پیشنهاد می‌کنیم در ساعات مشخصی از روز مثلا برای شستشوی صورت یا استفاده از کرم مرطوب‌کننده، چسب را از پوست بینی جدا کنید. زیرا تماس زیاد پوست با آن ممکن است باعث تحریک پوست، قرمزی و حتی تشدید التهاب و بروز جوش‌های ریز شود. پس از گذشت 1 ماه از جراحی، می‌توانید حداقل برای 5 تا 6 ساعت در روز از زدن چسب اجتناب کنید. در حین آموزش چسب زدن بینی، حتما از جراح خود بپرسید که تا چه زمانی نیاز است که به این کار ادامه دهید.

بهتر است بدانید که دریافت آموزش چسب زدن بینی و انجام آن، روی شکل و فرم بینی تأثیری نمی‌گذارد. اگر بعد از جراحی متوجه شدید که بینی شما هر روز کوچک‌تر می‌شود، به این دلیل است که تورم آن کاهش می‌یابد.

آموزش چسب زدن بینی

ابتدا بهتر است یک چسب نواری مخصوص بینی به عرض یک‌ونیم سانتی‌متر تهیه کنید. معمولا این چسب ضدحساسیت است و در مقایسه با چسب‌های ضخیم‌تر بهتر عمل می‌کند. در ادامه به مراحل آموزش چسب زدن بینی اشاره خواهیم کرد.

1. تمیز کردن پوست بینی

قبل از استفاده از چسب، مطمئن شوید که پوست بینی و گونه‌های شما به کمک یک پد یا دستمال آغشته به الکل کاملا تمیز شده است تا اثراتی از مواد آرایشی و چربی باقی نماند. در غیر این صورت، چسب به‌خوبی روی بینی شما نمی‌چسبد.

2. چسباندن چسب بینی

بهتر است طبق آموزش چسب زدن بینی، این کار را جلوی آینه انجام دهید تا از انجام صحیح آن مطمئن شوید. هنگامی‌که می‌خواهید شروع به چسب زدن بینی خود کنید، یک تکه چسب را به نحوی برش دهید که بینی شما را بپوشاند و تا هر دو گونه گسترش یابد. طول برش نوار باید با توجه به هر قسمتی از بینی که قرار است چسب زده شود، تنظیم شود. معمولا 5 تا 6 سانتی‌متر کافی است.

در این مرحله ابتدا چسب را محکم روی وسط پل بینی خود بچسبانید و سپس دو سر نوار را روی گونه‌های خود محکم کنید. به یاد داشته باشید که هدف از چسباندن نوار چسب، متمرکز کردن پوست خارجی بینی روی غضروف زیر آن است.

هنگامی‌که اولین تکه نوار به‌درستی روی بینی قرار گرفت، می‌توانید به قسمت بالایی و پایینی پل بینی بروید و 3 تا 4 تکه چسب باقی‌مانده را متصل کنید. سعی کنید 30 تا 50 درصد هر نوار چسب با نوار دیگر همپوشانی داشته باشد.

حال یک تکه نوار چسب بلندتر بردارید و سعی کنید نوک بینی را با آن پوشش دهید. در این حالت چسب شکل U پیدا می‌کند و کمک می‌کند تا نوک بینی دچار افتادگی نشود. در مرحله آخر، دوباره با چسب‌های کوچک روی پل بینی را پوشش دهید تا از عدم جابه‌جایی ساختار حساس بینی مطمئن شوید. دقت کنید که در تمامی مراحل کار، باید فشار دست ملایم باشد. احتمالا جراح در حین آموزش چسب زدن بینی، این مسئله را به شما گوشزد خواهد کرد.

نحوه برداشتن و تعویض چسب بینی

توجه به این نکته ضروری است که برداشتن چسب بینی به اندازه استفاده از آن مهم است. ازآنجایی‌که بینی شما حداقل تا 2 ماه پس از جراحی هنوز در حال بهبود است، پوست آن بیش‌ازحد حساس است و باید با دقت زیادی برای کندن چسب بینی اقدام کنید.

بنابراین، برداشتن نوار چسب‌ها باید بسیار با احتیاط انجام شود. هرگز نباید به طور ناگهانی آن‌ها را از سمت انتهایی جدا کنید. اگر این کار را انجام دهید، پوست بینی در حین بهبودی به‌خوبی متمرکز و منقبض نمی‌شود. بهتر است نوار چسب‌ها را در حمام و درحالی‌که خیس هستند به‌آرامی جدا کنید. پس از جدا شدن نوارها، باید بینی خود را تمیز کنید تا باقی‌مانده اثرات چسب پاک شود.

استفاده از موچین و ابزار مشابه آن نیز به شما کمک می‌کند تا با ظرافت بیشتری نوار چسب را بردارید. ابتدا سر نوار را به‌آرامی از روی پوست جدا کنید، بلافاصله آن را 180 درجه بچرخانید و سپس باقیمانده نوار را در همان جهت و به موازات سطح پوست بردارید. با انجام این کار، خطر جدا شدن پوست از استخوان و غضروف به حداقل می‌رسد. این روند را هر روز تکرار کنید تا زمانی‌که پزشک به شما بگوید کافی است.

سخن آخر

روند نگهداری از بینی بعد از جراحی زیبایی نیاز به اصول خاصی از جمله آموزش چسب زدن بینی دارد. پیشنهاد می‌کنیم در زمینه جراحی بینی و مراقبت‌های بعد از آن، از مشاوره عالی دکتر بیات شهبازی به‌عنوان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بهره‌مند شوید. ایشان با داشتن بیش از یک دهه سابقه طبابت و جراحی از بهترین‌ها هستند.