یکی از مهم‌ترین سوالاتی که بانوان در مطب جراح پلاستیک می‌پرسند، سوالی درباره بارداری و جراحی بینی است. آیا بانوان می‌توانند هنگام بارداری اقدام به عمل زیبایی بینی کنند؟ پاسخ ما منفی است؛ زیرا در جراحی بینی باید فرد بیهوش شود و بیهوشی افراد باردار خطراتی برای جنین درون رحم به دنبال دارد. با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را در ادامه به‌صورت مفصل در سه بخش قبل، هنگام و پس از بارداری بخوانید.

بارداری و جراحی بینی

بارداری و عمل بینی قبل از آن

جراحی بینی فقط به اتاق عمل محدود نمی‌شود و پیش از عمل و پس از عمل نیز باید کارهایی انجام شود. به عبارت دیگر، افرادی که خواستار جراحی بینی هستند باید برای آن آماده شوند و پس از جراحی نیز اقدامات مربوطه را برای بهبود سریع‌تر انجام دهند. این مراحل ممکن است چند ماه طول بکشد؛ بر این اساس، اگر هنوز باردار نشده‌اید ولی می‌خواهید به‌زودی اقدام کنید، زمان این مراحل را از پزشک متخصص جراحی پلاستیک سوال کنید.

متخصصان جراحی پلاستیک و جراحی بینی توصیه می‌کنند تنها پس از پایان دوره نقاهت (بهبود زخم‌ها) به بارداری فکر کنید. اگر می‌خواهید زمان دقیق این دوره را در مقاله ما پیدا کنید، باید به شما بگوییم که این زمان برای همه افراد یکسان نیست. ممکن است برای فردی دو ماه و برای فردی دیگر تنها یک ماه برای بهبودی نیاز باشد؛ بر این اساس، برای دانستن مدت زمان دوره نقاهت به یک جراح بینی مراجعه کنید.

همچنین باید اشاره کنیم که در دوران نقاهت ممکن است دچار گرفتگی بینی یا دردهایی در ناحیه بینی و سر شوید؛ بنابراین، این شرایط ممکن است باعث شود شما از نظر فیزیکی و روانی آماده بارداری نباشید. در پایان این بخش می‌توان نتیجه گرفت که حاملگی و جراحی بینی قبل از آن فقط در صورتی امکان‌پذیر است که مدت زمان دوره بهبودی با بارداری تداخل پیدا نکند.

بایدها و نبایدهای بارداری و عمل بینی قبل از آن

⦁ اگر در طی دوران نقاهت جراحی بینی دچار حاملگی ناخواسته شدید، هیچ دارویی نباید بدون مشورت با پزشک مصرف شود.
⦁ علاوه بر دقت در مصرف دارو، هیچ کاری را برای تمام شدن زودتر دوره بهبودی سر خود انجام ندهید.
⦁ اگر هیچ گونه تورمی در ناحیه بینی دیده نمی‌شود، پس از مشورت با جراح به بارداری اقدام کنید.
⦁ علاوه بر تورم، باید منتظر بمانید نتیجه نهایی از جراحی بینی حاصل شود.
⦁ تمام بایدها و نبایدهایی را که یک فرد غیرباردار باید قبل و بعد از جراحی بینی انجام دهد، لازم است رعایت شود. برای مثال، چند ساعت بعد از جراحی بینی نباید چیزی بخورید. داروهای مربوطه را حتما مصرف کنید. همچنین از کشیدن سیگار نیز چند هفته قبل و بعد از عمل خودداری کنید.

بارداری و عمل بینی

چرا جراحی بینی قبل از بارداری توصیه نمی‌شود؟

اگر به‌صورت خواسته یا ناخواسته در زمان بهبودی باردار شدید، بهتر است بدانید جراحی بینی منجر به تورم در ناحیه عمل می‌شود. بارداری نیز می‌تواند بدن به‌ویژه صورت شما را متورم کند. در نتیجه، تورم صورت را بیشتر و طولانی‌تر از حالت عادی مشاهده خواهید کرد. در موارد جدی‌تر ممکن است دچار مشکلات تنفسی ناشی از تورم درون بینی شوید.

همان‌طور که خودتان می‌دانید، بارداری باعث می‌شود تغییراتی در بدن شخص باردار ایجاد شود. برخی از تغییراتی به‌صورت واضح در صورت قابل مشاهده است. دیواره بینی ضخیم تر می‌شود و سینوس‌ها نیز تحت تاثیر بارداری قرار می‌گیرند؛ بر این اساس، بارداری در دوران بهبودی، جراحی بینی شما را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. پس بین حاملگی و عمل بینی باید فاصله‌ای طبق نظر پزشک ایجاد شود. بهتر است بدانید برخی از پزشکان متخصص جراحی پلاستیک توصیه می‌کنند شش ماه الی 12 ماه پس از جراحی بینی اقدام به بارداری شود.

بارداری و جراحی بینی هنگام آن

هیچ جراح پلاستیکی پیشنهاد نمی‌کند در زمان بارداری، جراحی بینی انجام دهید؛ زیرا، بیهوشی در جراحی بینی امری ضروری است. در دوران بهبودی نیز باید داروهای مختلفی برای کاهش درد و پیشگیری از عفونت مصرف شود. هر دو این موارد می‌توانند جنین را با خطراتی مواجه کنند. بهتر است بدانید، بسیاری از جراحان پلاستیک توصیه می‌کنند حتما قبل از این نوع عمل، آزمایش بارداری انجام دهید تا در صورتی که آزمایش نشان دهد شما باردار هستید، از جراحی بینی خودداری شود.

عمل بینی و بارداری

بارداری و عمل بینی پس از آن

پس از بارداری باید چند ماهی صبر کنید تا شرایط بدن شما همانند قبل از بارداری شود. علاوه بر بدن، مادر باید از لحاظ روانی آماده این جراحی باشد. جراحی بینی ممکن است برای برخی از مادران استرس‌زا باشد؛ بنابراین، این استرس نباید کودک را تحت تاثیر قرار دهد. با مشکلات نگهداری از کودک برای مادران به‌ویژه مادرانی که اولین کودک خود را به دنیا آورده‌اند می‌توان یک لیست بلند ساخت. اضافه کردن استرس جراحی بینی به این لیست مناسب به نظر نمی‌رسد.

نکته دیگری که باید در جراحی بینی پس از بارداری توجه کنید این است نوزاد تنها از شیر مادر تغذیه می‌کند و داروهای مربوط به پیش و پس از جراحی نباید به نوزاد صدمه‌ای وارد کند؛ بر این اساس، نباید زمانی که تاثیر این داروها در شیر شما است، اقدام به شیردهی کنید. بهتر است بدانید تاثیر داروهای بیهوشی پس از دوازده ساعت دیگر در شیر نخواهد بود. درباره تاثیر داروهای پس از جراحی، بهتر است از پزشک جراح خود بپرسید.

راه‌حلی که در این شرایط ارائه می‌شود این است که قبل از جراحی، شیر خود را با استفاده از شیردوش‌هایی برای کودک ذخیره کنید. در انتهای بخش بارداری و عمل زیبایی بینی پس از آن توصیه می‌کنیم که زمانی که دیگر به نوزاد خود شیر نمی‌دهید، اقدام به جراحی بینی کنید.

عوارض جراحی بینی قبل، هنگام و بعد از بارداری

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که درباره عوارض جراحی بینی پرسیده می‌شود، سوال درباره افتادگی بینی است. جواب این سوال این است که افتادگی پس از بارداری و زایمان اتفاق نخواهد افتاد و نیازی نیست نگران این موضوع باشید. تورم بینی به علت بارداری به جراحی بینی ربطی ندارد و همه افراد باردار هنگام بارداری با آن روبرو می‌شوند. این تورم چند ماه پس از زایمان دیگر مشاهده نخواهد شد.

جراحی بینی بعد یا قبل از بارداری روی جنین تاثیری نخواهد گذاشت. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که به علت داروهای بیهوشی، هنگام بارداری اقدام به جراحی بینی نکنید. اگر جراح بینی شما فردی متخصص و باتجربه باشید با هیچ عوارض خطرناکی روبرو نخواهید شد. پس در انتخاب پزشک متخصص جراحی پلاستیک دقت کنید. البته توجه کنید تضعیف حس بویایی و تورم بینی از عوارض طبیعی جراحی بینی است که به‌تدریج از بین خواهند رفت.

جراحی بینی قبل از بارداری

آیا جراحی بینی هنگام بارداری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؟

نکته‌ای در حاملگی و جراحی بینی هنگام آن باید اشاره شود این است که اگر شخص باردار با مشکلات تنفسی روبرو است و چاره‌ای جز جراحی بینی برای برطرف کردن آن نباشد، جراحی بینی انجام خواهد شد. مشکلاتی مانند انحراف بینی یا تنگی مجاری آن ممکن است زندگی فرد باردار را با خطراتی مواجه کند.

سخن آخر

اکنون که مقاله بارداری و عمل بینی را به‌طور کامل مطالعه کردید و می‌خواهید اقدام به جراحی بینی کنید، بهتر است بدانید پزشک متخصص جراحی پلاستیک دکتر محمدعلی بیات شهبازی انتخاب مناسبی برای این نوع عمل محسوب می‌شود. اگر درباره بارداری و راینوپلاستی سوالات بیشتری دارید، می‌توانید از طریق کامنت‌ها یا راه‌های ارتباطی دیگر آن‌ها را از پزشک بپرسید. با مراجعه به مطب پزشک می‌توانید جواب‌های دقیق‌تری دریافت کنید.

The last comment and 32 other comment(s) need to be approved.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *